Välkommen till AlltOmBiljard
Sök:
 FORUM Nyheter | Forum | Filarkiv | Länkar | Journal | Ditt konto | Privata meddelanden

Meny
· Home
· Amazon
· Arkiv
· Chat
· Ditt konto
· Feedback
· Filarkiv
· Forums
· För PDA
· Journal
· Länkar
· Medlemslista
· Om Cookies
· Privata
  meddelanden

· Sök
· Tipsa om nyhet
· Uppslagsverk
· Ämnen

Login
Alias

Lösenord

Har du inget medlemskap än? Du kan bli medlem. Som registrerad medlem har du lite fördelar som en temaväljare, kommentarsinställningar och möjligheten att skriva kommentarer under ditt eget namn.

Annons

Nya inlägg på forumet

LAG VM
 den osynliga triangeln
 lottning dam 8-ball 4 september
 Immonen vs van Boening
 Billigt Boende Karlskrona?
 Chamat vs Chawki
 Köer och case till salu!
 Samåka??
 VIKTIGT! Blåa Lappen
 Inbjudan till Biljardpalatset Cup 2010-2011
 Klass 1, 2 & 3 i 8-ball 11-12 sep
 Trickshot..
 Ingen tävling tisdag 31/8 på Jolo
 Västerås
 Anmälan till DAM 4-5 sep
 Resultat 14-1 oldboys 29 augusti 2010 Gävle
 hopp&spräng eller spräng kö köpes
 Resultat 9-ball oldboys Gävle 28/8 2010
 Spräng och hoppkö Sledgehammer
 Meucci custom säljes (okritad)

Till Forumet

www.alltombiljard.se :: Visa ämne - Foga mellan stenskivorna
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   AnvändargrupperAnvändargrupper   ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Foga mellan stenskivorna

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Borden
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
oanoan
Glad amatör

InläggSkrivet: Tor Jul 15, 2010 11:59    Rubrik: Foga mellan stenskivorna Citera

Ny på forumet och har precis blivit ägare till ett begagnat biljardbord.
Jag håller på att sätta ihop det nu men har sett att stensvivorna är lite nötta i skarvarna. Det är ingen större fara, men det skulle nog vara bra att lägga in någon form av fog för att inte det ska hoppa till där.

Finns det några tips på vad man kan använda?
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Headman
Bolljägare

InläggSkrivet: Tor Jul 15, 2010 16:27    Rubrik: Citera

spackel eller bivax är väl vanligast, beror ju på vad du trivs att jobba med. Majoriteten använder väl bivax, jag använder spackel och det har fungerat alldeles utmärkt!
Till överst på sidan
oanoan
Glad amatör

InläggSkrivet: Tor Jul 15, 2010 16:35    Rubrik: Citera

vanligt väggspackel alltså. Det låter ju utmärkt. Tusen tack!
Till överst på sidan
elpatron
Bolljägare

Från: Borås HC

InläggSkrivet: Tor Jul 15, 2010 19:23    Rubrik: Citera

Man smälter bivax med en liten blåslampa o skär bort överflöd med ett rakblad. Allt annat är förlegat o sämre
Till överst på sidan
Headman
Bolljägare

InläggSkrivet: Tor Jul 15, 2010 19:27    Rubrik: Citera

finspackel använde jag, om jag ska vara mer precis. Bivax är fortfarande det vanligaste, men jag trivs bäst med spackel, och helt plant blev det.

Här kan du läsa lite om hur man bygger ihop ett biljardbord Wink...

http://biljardbolaget.se/guide.php
http://biljardbolaget.se/montering.php

Där jag även citerar:

Citat:
De tre skivorna läggs i tur och ordning ovanpå stommen så att de röda linjerna passar ihop. Se till så att de sticker ut jämnt på alla sidorna, och att inga småsprickor uppkommit under frakten. Spackel eller bivax används isåfall mellan skivorna för att få en bra spelyta igen.

Används även för att reparera gropar och alla andra skador som har med skifferskivorna att göra.

elpatron, varför är spackel sämre?
Till överst på sidan
oanoan
Glad amatör

InläggSkrivet: Tor Jul 15, 2010 20:20    Rubrik: Citera

Tack, det verkar lite klurigt att få till duken, men det ska väl lösa sig. I övrigt har jag funderat ut hur delarna ska sitta ihop.

Bivax ser det ut som bordet är lagat med tidigare, så om det är bättre skulle jag ju kunna fortsätta på samma linje. Måste man hitta en biodlare för att köpa det eller saluförs det på vanliga butiker?
Till överst på sidan
skuggan_84
Glad amatör

InläggSkrivet: Fre Jul 16, 2010 00:29    Rubrik: Bivax Citera

Jag kan säga så mycket som att det bästa att använda är bivax. Jag kan bara utgå ifrån att du lättast får tag i det i en pyssel butik eller kanske i en välsorterad färghandel. om inte så ring till biljardexperten dom kanske har som dom säljer om inte annat kanske dom vet var du kan köpa det. Mvh

Senast ändrad av skuggan_84 den Sön Aug 01, 2010 15:51, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
charlie
Bolljägare

InläggSkrivet: Fre Jul 16, 2010 10:26    Rubrik: Citera

Hej! Bivax ska du använda! Spackel funkar säkert ett tag men det skulle jag inte chansa på. Det har ju en tendens att spricka förr eller senare,då får du göra om hela proceduren! Tror att 100% använder bivax eller kanske 99% då,varför frångå ett sätt som funkar? Mvh Spelsugen!
Till överst på sidan
Tom XL
Bolltrollare

Från: Poolville

InläggSkrivet: Fre Jul 16, 2010 11:38    Rubrik: Citera

Bivax spricker inte och kan då följa med i bordets naturliga rörelse beroende på temperatur i rummet (eller arga biljardspelare) man slipper då spackelflisor under duken. Spackel används med fördel på carambolebord, dessa har värmeslingor under skiffret som gör att vaxet blir ostabilt då....

Lycka till Wink

Tom Eksell
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
oanoan
Glad amatör

InläggSkrivet: Mån Jul 19, 2010 00:46    Rubrik: Citera

Tack för all hjälp. Hittade bivax på Panduro som var tänkt till ljus men som smälte fint i skarven och i de skavda delanrna mellan skivorna.
Att sätta ihop resten av bordet var inte jättelätt med funkade fint.

En erfarenhet som jag kan dla med mig av är att vi hade satt mittenskivan åt fel håll först och att det verkligen märktes att den passade bättre när det blev rätt.
Till överst på sidan
elpatron
Bolljägare

Från: Borås HC

InläggSkrivet: Tis Jul 20, 2010 18:49    Rubrik: Citera

oanoan skrev:

En erfarenhet som jag kan dla med mig av är att vi hade satt mittenskivan åt fel håll först och att det verkligen märktes att den passade bättre när det blev rätt.

Konstigt att det märktes att den passade bättre när den var åt rätt håll, det brukar det ju aldrig göra Razz haha

Headman: Jo, just för att spackel spricker lätt, speciellt om en boll hoppar eller "studsar just på det
Till överst på sidan
Headman
Bolljägare

InläggSkrivet: Ons Jul 21, 2010 21:35    Rubrik: Citera

elpatron, charlie skrev det tidigare. Hursom har spackel funkat bra för mig, så personligen tror jag inte att det har någon större betydelse. Känner faktiskt en kille som hade en biljardhall, alla hans bord sprack trots att han använde bivax, för golvet hade ändrat sig (sjunkit). Hursomhelst så handlar det om att bygga ihop ett fungerande biljardbord, och då är det ju fördjävligt ifall spacklet/bivaxet skulle spricka och man är tvungen att göra om hela proceduren. Får snart hem ett annat bort, ska använda bivax och rakhyvel denna gång Razz
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Borden Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet