Välkommen till AlltOmBiljard
Sök:
 FORUM Nyheter | Forum | Filarkiv | Länkar | Journal | Ditt konto | Privata meddelanden

Meny
· Home
· Amazon
· Arkiv
· Chat
· Ditt konto
· Feedback
· Filarkiv
· Forums
· För PDA
· Journal
· Länkar
· Medlemslista
· Om Cookies
· Privata
  meddelanden

· Sök
· Tipsa om nyhet
· Uppslagsverk
· Ämnen

Login
Alias

Lösenord

Har du inget medlemskap än? Du kan bli medlem. Som registrerad medlem har du lite fördelar som en temaväljare, kommentarsinställningar och möjligheten att skriva kommentarer under ditt eget namn.

Annons

Nya inlägg på forumet

Tävlingar på tisdagkvällar Jolo, Stockholm
 Västerås
 Chinas Minne 18 sep 2010
 lottning dam 8-ball 4 september
 hopp&spräng eller spräng kö köpes
 good Billiard player
 Samåka??
 Tabell Biljardpalatset cupen
 VIKTIGT! Blåa Lappen
 LAG VM
 den osynliga triangeln
 Immonen vs van Boening
 Billigt Boende Karlskrona?
 Chamat vs Chawki
 Köer och case till salu!
 Inbjudan till Biljardpalatset Cup 2010-2011
 Klass 1, 2 & 3 i 8-ball 11-12 sep
 Trickshot..
 Ingen tävling tisdag 31/8 på Jolo
 Anmälan till DAM 4-5 sep

Till Forumet

www.alltombiljard.se :: Visa ämne - Vad får det kosta
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   AnvändargrupperAnvändargrupper   ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Vad får det kosta
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Debatt & Diskussion
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
MusicMan
Bolltrixare

InläggSkrivet: Fre Feb 05, 2010 20:10    Rubrik: Vad får det kosta Citera

Vad får det kosta att vara biljardspelare och tävla regelbundet?

Nu behöver man inte räkna festandet.
Utdövningen av sporten är oftast en liten fjuttdel i jämförelse med vad en del lägger på att kröka.

2500 i månaden är en rimlig kostnad för en sport som biljard tycker jag..
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Silarx
Bolljägare

Från: Landet

InläggSkrivet: Fre Feb 05, 2010 21:10    Rubrik: Citera

Hade jag 2500kr att kasta ut i månaden skulle jag jubla.... Laughing Laughing
som sjukpensioner etc med gamla skulder hehe finns inte en susning i världsrymden att jag skulle kunna lägga de pengarna på biljarden.
inkl. soppapengar skulle jag tippa på att jag lägger maximalt 1000kr i månaden, antagligen inte mer än 600kr normalt.
Rideon
Bolljägare

InläggSkrivet: Fre Feb 05, 2010 21:47    Rubrik: Citera

2500:-/mån. haha vilken värld lever du i?. Har man inte fast jobb kan man bara glömma det. En hel del människor har inte ens de pengarna över när räkningar är betalda.
Till överst på sidan
Joakim_MBK
Bolljägare

InläggSkrivet: Fre Feb 05, 2010 21:54    Rubrik: Citera

Kan bli lite drygt med ett studiebidrag på 1050:- Wink
Till överst på sidan
JonasLind
Bolljägare

Från: Göteborg

InläggSkrivet: Fre Feb 05, 2010 22:25    Rubrik: Citera

Jag tror ni missuppfattade vad han menade

"Får kosta" är inte samma sak som "Det ska kosta 2500 kronor i månaden"
Till överst på sidan
MusicMan
Bolltrixare

InläggSkrivet: Fre Feb 05, 2010 22:44    Rubrik: Ta det hur ni vill Citera

Detta kan ni ta som ni vill. Jag har "faktiskt" varit ute på tävlingar i sammanlagt 35 år. Inte många vart år men tillräckligt.
Många av spelarna dricker hejdlöst. Jag talade med en av elitspelarna häromdagen. Det är ingen skillnad nuförtiden. Trötta, bakfulla spelare äntrar arenan dag 2.
Jag är inte motståndare till alkohol. Tvärtom. Men jag har inte råd att dricka, röka eller snusa.
Om jag skulle dricka, röka eller snusa så skulle jag inte ha råd med att åka på "Lokal" tävling, spela sällskapsbiljard eller till startavgifter.

Jag förmodar att även en arbetslös, studerande, eller sjukskriven måste avstå att kröka, röka och snusa på grund av ekonomiska skäl!?
Nu påstår jag inte att ni som lagt inlägg här tillhör kategorin som jag just beskrev.

Det är inte för inte att biljardhallar också är krogar.

Att ta en öl, spela ett parti med kompisarna och koppla av är nog att betrakta som en mänsklig rättighet för oss i detta land.
Men en öl motsvarar ett par timmar biljard.

Jag har träffat många som lämnat tävlingshelgen med tomma fickor, ångest och huvudvärk.

Detta är inget moralistiskt dravel utan en realistisk beskrivning av något som alla kan klara sig utan för det mesta.

Eller?
Till överst på sidan
Robert.K
Bolljägare

Från: Karlstad

InläggSkrivet: Lör Feb 06, 2010 01:25    Rubrik: Citera

2500 kr låter rimligt
DK
Bolljägare

Från: Somewhere Else

InläggSkrivet: Lör Feb 06, 2010 01:47    Rubrik: Citera

Ska vi snacka bara tävlande eller inkluderar detta träning?

Lägger personligen ut kanske 1000-1500 kr på tävlande (inräknat resekostnader och mat under tävling) men jag åker inte på varje tävling jag kan, tävlar inte på elit-nivå (med dyrare anmälningsavgift) och är det hemma-tävling tar jag med egen mat.

Har för övrigt aldrig druckit kvällen innan tävling, dock festat en eller två gånger efter tävling. Då måste man få ta sig en rackare för att antingen glömma det horribla spelandet man begått eller fira de fina stötarna man gjort! Men håller med, man kan skippa att festa om man hellre vill tävla. Tror iofs inte att de som klagar på pengabrist är de som festar mest, men om det är det får man faktiskt skylla sig själv.

2500 kr är rimligt om man tävlar på lägre nivå, men på elit-nivå är det lite dyrare i och med att man måste färdas lite längre, sova över osv. Bara anmälningsavgifter på SM är 1000 kr (för två discipliner), sen ska man sova över vilket blir 1000 kr till, äta 2-500 kr (beroende på om man måste åka Fredag eller Lördag, om frukost finns på hotellet osv) och dessutom kanske man måste färdas lång distans till eller från. Även om man flyger så hamnar man nog åtminstone på en 500 kr till. Utöver det tror jag man ska räkna med ett par hundra i oväntade utgifter (händer fan alltid något som ska betalas som man inte räknat med). Bara en SM-helg hamnar alltså på ca 3000 kr. Är detta det enda i månaden är det ok, men det är inte säkert. Så i Elit får man nog räkna med lite mer. Men i lägre klasser räcker nog 2500 kr ganska långt.

Sen beror förstås varje individs personliga ekonomi på olika saker, har själv sällan mer än 2000 kr kvar efter alla räkningar och vill då oftast inte lägga allt på biljard utan lite olika saker (biljard inkluderat).
Till överst på sidan
MusicMan
Bolltrixare

InläggSkrivet: Lör Feb 06, 2010 07:58    Rubrik: Snitt Citera

Med 2500 så menar jag träning, tävling, resor. kö, etui, läderbyte....men inte mat och kröka. Bara det som har med sporten dirrekt att göra.

Vad man kan spara in på är resekostnad, hotell.

Jag själv sov i min gamla Saab åtskilliga gånger. En Combimodell.
Jag sov inte sämre där. Lite ljust ibland på morgnarna bara.
Vandrarhem. Camping...osv. Svårt på vintern men sedan. Sova hos kompisar...Vi sov på biljardhallarna. Men den traditionen verkar ha försvunnit. För mycket skitliv kanske med för lite visad respekt för vänlighet kanske....Själv skulle jag inte låta några vara kvar på min hall nuförtiden om jag hade någon. Men förr så var det inga problem. När man kom på morgonen så var hela hallen städad och ingen disk var kvar osv....man visade tacksamhet. Nuförtiden är man ju att betrakta som helt korkad om man visar hjälpsamhet.

Mycket pengar blir det likväl för att kunna utdöva sin sport.

Men jag vet nog ett sätt som ni kan hålla nere era tävlingskostnader.

Engagera er i klubben. Arrangera tävlingar så slipper ni resor, hotell och annat som detta resande drar med sig. Då sjunker tävlingskostnaden dramatiskt.
Antalet klubbar ökar nu för första gången på många år.
Men i takt med det så har antalet arrangerande klubbar minskat.

Biljardsporten kanske inte växer så det knakar som några påstod i åratal när det minskade som mest.

Men antalet positiva, glada utdövare har nog ökat den senaste tiden skulle jag tro.

Vi får hoppas att konjunkturen vänder upp och att ni som för tillfället inte kan få hålla i lönekuvertet var månad också får tillfälle att jobba och ha lite extra.

En studerande, eller en grundskoleelev, pensionär, sjukskriven, arbetslös osv....skulle mer eller mindre fått spela utan kostnad på min hall.

Jag har aldrig tagit fullpris för denna stora grupp.

Det är bättre att det är folk på hallen så att den lever än att det konstant skall gapa halvtomt bara för att folk inte har råd att betala.

Hallägare jämför timpriset på biljard med andra nöjen såsom Bio och liknande, vad det kostar att gå på Hocky....osv.

Helt feltänk. Biljardsport kräver en enorm mängdträning. Dä är skillnaden.
En timme biljard för en tävlingsspelare är att betrakta som löjligt lite.
Hallägaren måste därför låta licensierade spelare träna då de inte inkräktar på allmänspelet.
Licensspelaren bör då visa engagemang för sporten, ordna med klubben och visa tacksamhet i retur.

Men ni som lägger pengar på röka, kröka och snus bör sluta med det innan ni beklagar er dåliga kassa kanske.
Ett annat sätt att minska sin träningskostnad är att hjälpa hallägern och få biljardtid som belöning.

Men det viktigaste är nog att ni engagerar er i er klubb och ordnar tävlingar i alla fall.
Ni kan även gå samman några tävlingsspelare och ha ett bra bord. Ni kommer ner i under 500 kr var månad om ni är 4. Då kan ni spela hur mycket ni vill för de pengarna. Timpriset minskar då för var minut ni spelar.
Till överst på sidan
DK
Bolljägare

Från: Somewhere Else

InläggSkrivet: Lör Feb 06, 2010 14:10    Rubrik: Re: Snitt Citera

2500 kr i månaden tror jag man kan få att gå runt med träning och allt på lägre nivåer. Vi har väldigt förmånliga priser för medlemmar på vår hall, men snackar vi 20-30 timmar i veckan så blir det ändå 3-400 kr/vecka. Ska man dessutom tävla så blir det betydligt mer. En tävling i de lägre klasserna där man kan åka hem för att sova eller när tävlingen är slut kostar ändå runt 500 kr med anmälningsavgift och resa. När jag/vi tävlar åker vi oftast så många som möjligt i en bil, men det blir ändå runt 100 kr/person för resan. Hemma-tävling är förstås billigare (slipper resor osv) och då hjälper man förstås till på alla sätt man kan.

Tror som sagt inte det är så många som säger att saker är dyra men lägger massor med pengar på dricka eller rökning osv. Har i alla fall inte stött på fenomenet tidigare. Vi kanske är väldigt rika i vår hall, men de flesta har faktiskt råd att tävla. Problemet ligger mest hos de Elit-spelare vi har och då mera på det faktum att deras tävlingar oftast är 2 dagar och dessutom mycket färre, vilket gör att de "måste" åka på alla tävlingar för att försöka hamna så högt upp som möjligt på rankingen. Vi som har fler tävlingar att välja mellan kan skippa en helg här eller där men ändå placera oss, medan Elit:arna kan känna sig lite tvingade att spela och då kan det bli lite mer pengar.

Men som sagt, ekonomin är väl individuell och kan man organisera det hela så billigt som möjligt tillsammans med hallägare, klubb och sig själv så ska man väl göra det. Tror inte man tjänar något på att klaga om pengar.
Till överst på sidan
PlayR
Bolltrixare

InläggSkrivet: Lör Feb 06, 2010 20:15    Rubrik: Citera

Polarna, resandet, helger utanför den gråa vardagslunken, pep-talk, spännande matcher osv.. Värt varenda spänn!!
Till överst på sidan
andy
Bolltrixare

Från: Västerås

InläggSkrivet: Lör Feb 06, 2010 20:58    Rubrik: Citera

PlayR skrev:
Polarna, resandet, helger utanför den gråa vardagslunken, pep-talk, spännande matcher osv.. Värt varenda spänn!!

Mycket bra sagt!
SH-BKMilen
Bolljägare

InläggSkrivet: Sön Feb 07, 2010 17:44    Rubrik: Citera

Hej!

Jag vet inte om detta finns på andra klubbar, men finns det inte så borde medlemmarna driva igenom det, vi har iaf följande:
Månadskort 500 kr/mån
Regler:
Spel i mån av plats, vill du spela när det är fullt hus får du betala timpeng.
Fredagar & lördagar kl 18-23 (stängning) gäller inte månadskortet, vill du spela får du betala timpeng.
Utöver ovanstående kan man spela så mycket man vill.

Huruvida reglerna är bra eller inte tillhör inte inläggets relevans.

Hos oss kostar det 25 kr/h för en medlem att spela, förutsatt att det är en senior och att det inte är under Happy hour (kl 12-16...15 kr/h)
Spelar man då mer än 20 timmar i månaden har man ju tjänat in på att skaffa ett månadskort.

Man tänker ofta på att tjäna pengar, men vi tänker sällan på att det är lika viktigt att bespara oss pengar som att tjäna pengar.
Genom ett liknande system i alla hallar kan man eventuellt få fram fler talanger då fler har råd att spela mycket, det klirrar fortfarande i kassan samtidigt som fler kan spela mycket oftare då de under löning passade på att skaffa sig ett månadskort för att sedan slippa bekymra sig över det när det plånboken inte är lika tjock.

Sen kan ju andra hallar som inte har månadskort men som vill ta efter göra det med en annan kostnad och andra regler om så önskas, men själva tanken är att på något vis ge de hängivna spelarna en form av mängdrabatt, samtidigt som hallen tjänar pengar....Win, win situation.

Då har man med mycket träning klarat sig på 500 kr/mån, det är en början av besparingen, iaf för er som spelar väldigt mycket.

Siavash Heidari, BK Milen
Till överst på sidan
P-O
Bolljägare

Från: Halmstad

InläggSkrivet: Mån Feb 08, 2010 09:14    Rubrik: Citera

HG här.
Vi är mycket frikostiga gällande medlemmar och varje tisdag eftér 19.00 fram till stängning + alla söndagar = söndagstävling med flytande HCP-system är gratis..

Är ni intresserade av detta HCP-system så snacka med P-O. Klockrent!

Dessutom är vi för frikostiga med kaffet (0:- till medlemmar) men..

På 90-talet hade vi 350 medlemmar, ett elitlag, två klass 1-lag, två klass 2-lag och två damlag samt junior-SM tecken individuellt + i lag osv.

Om en hallägare är generös mot de som tävlar så kan det hända mycket på biljardfronten och de som inte fortsätter lägger ändå mycket pengar i baren osv.

Ren investering

PS
Vill ni ha mer info angående HCP-systemet så maila P-O på p-o@karpo.se
MVH HG
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Shaitan
Bolljägare

InläggSkrivet: Mån Feb 08, 2010 23:34    Rubrik: Citera

P-O skrev:
Vill ni ha mer info angående HCP-systemet så maila P-O på p-o@karpo.se

Kan du inte lägga upp det i en egen tråd här på forumet? Då kanske det till och med kan bli en diskussion om det. Eller är det hemligt på något sätt? Smile
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Debatt & Diskussion Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet