| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
evantica Bolljägare

|
Skrivet: Sön Dec 20, 2009 08:20 Rubrik: carambol intresset |
|
|
varför så avslaget på denna tråd??? Detta fantastiska biljard spel, publik vänligt, vackert osv. förstår inte anl. dessutom nu dec 2009/ 2010 händer det mkt. i 3 vallars touren med mkt, live sändningar osv.
länk tips: www.kozoom.com |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
JonasLind Bolljägare

|
Skrivet: Sön Dec 20, 2009 15:19 Rubrik: |
|
|
Är väl ytterst få som har möjlighet att spela...
jag har faktiskt aldrig ens varit i närheten av ett carambole-bord.
Och jag är ganska säker på att jag inte är den enda. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
evantica Bolljägare

|
Skrivet: Sön Dec 20, 2009 15:28 Rubrik: carambole |
|
|
| Borde vara en självklarhet i samtliga riktiga biljardhallar, som är värda namnet! borde vara pinsamt att ha biljardhall utan carabord |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
MusicMan Bolltrixare

|
Skrivet: Sön Dec 20, 2009 17:21 Rubrik: Carra |
|
|
Som jag ser det så har intresset för Carambol sakta men säkert sinat i takt med att de gamla lägger av.
Dessutom så kan man knappast rekrytera unga spelare under de former som carambol spelas. Ta SM som exempel. Dit kan man minsan inte anmäla sig och få spela. Dit måste man kvala först. Detta innebär att SM i själva verket betyder Skånska Mästerskapen. SM är helt och hållet en Skånsk uppgörelse.
Visserligen skickas det några som utfyllnad från Stockholm ibland men de är som sagt utfyllnad.
Carambolsporten i landet är på utdöende och det är inte mycket att göra åt.
Allt har sin tid.
Absolut inget gnäll är detta menat som. Man måste ibland se saker som de är helt enkelt.
Om jag var hallägare så skulle jag aldrig satsa på ett Carrabord. Varför skulle jag det. Det är som att satsa på en död häst på Solvalla. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
evantica Bolljägare

|
Skrivet: Sön Dec 20, 2009 18:08 Rubrik: |
|
|
Håller inte med music man, det är INTE på utdöende. enda naturliga orsaken är för få bord naturligtvis. Titta vilka mästare vi har bla. Blomdahl, Nilsson. visst fr. skåne. Men dock från Sverige. Det sänds fantastiska tävlingar bla. Eurosport mfl.
Bli lite mer bestämda på era biljardhalls ägare, så blir det bättring. dvs. Fler bord = ökat intresse!!!
Tävlingsformerna bör ses över, absolut så at vi alla har en chans! Så istället för att ge upp "Music man" , så kämpa lite, mot en ny våg av detta fantastiska spel Carambole!!! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
MusicMan Bolltrixare

|
Skrivet: Sön Dec 20, 2009 18:53 Rubrik: ge upp |
|
|
Jag har aldrig gett upp. Jag bara beskriver verkligheten så nära sanningen jag kan.
Spelet är inget fel på. Att vi har ett par bra carraspelare är kul.
Men antalet carraspelare på toppnivå i Världen är oerhört få.
T Blomdahl har vunnit VM åtskilliga gånger. Vad hjälper det. Carrambol nämns likväl inte inom sportens sändningar. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
evantica Bolljägare

|
Skrivet: Sön Dec 20, 2009 19:24 Rubrik: |
|
|
ok. (kul Musikmannen) att debbatera! Med tanke på att vi då har Blomdahl/ Nilsson bla. & ändå så pass få sändningar i vår sportkanal. Är det väl i det närmsta hopplöst med "våra" pool/ Snooker spelare eller? (kan inte ngt, namn på den internationella scenen?) Vilket är synd. Men ska vi ha en chans, så bör det rimligen bli inom 3 vallars med tanke på våra eminenta topp spelare, PÅ Den internationella scenen. Hoppas att biljard sporten uppmärksammas, & lyfts fram i media framöver. Så som den ngt. tveksamma "hasard" branschen fått ett rejält uppsving. Med tanke på de ngt. tvivelaktiga pesoner som sysslade med kortspel i skumma lokaler osv. tidigare, & nu i bästa sändningstid!
Så vi hjälps åt att puscha för biljard sporten tillsammans Carambol så väl som pool, snooker. så blir det bra ska du se... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Henrik_L 9-5

|
Skrivet: Sön Dec 20, 2009 22:05 Rubrik: Carambole |
|
|
| Får bara säga att roligare o intressantare spel finns ej . Forne världsmästaren Raymond Ceulemans ( kan va felstavat ) lär ha sagt " Man blir alldrig fullärd i detta " |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
evantica Bolljägare

|
Skrivet: Mån Dec 21, 2009 08:47 Rubrik: |
|
|
Så sant Henrik, en utmaning som kräver ngt.!
Menar inte att tråka "Music man", men undrar: Du nämner: "i takt med att de gamla lägger av" ??? Vilka då??? Kan väl tillägga att Lennart Blomdahl spelar ännu 70 år gammal/ ung. Dessutom en av Sveriges bästa!
Låt oss lyfta denna fantastiska sport till sin rättmätiga plats # 1
Håkan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Shaitan Bolljägare

|
Skrivet: Mån Dec 21, 2009 11:40 Rubrik: |
|
|
| evantica skrev: | | Kan väl tillägga att Lennart Blomdahl spelar ännu 70 år gammal/ ung. Dessutom en av Sveriges bästa! |
Tyvärr är det inte ett bra mått på en sports popularitet och tillväxt när en av de bästa i Sverige är 70 år gammal Jag vet att biljard överlag är en sport där man klarar sig väldigt bra som äldre. Det är helt naturligt eftersom den inte ställer samma krav på fysiken som t.ex. fotboll, och ju mer man spelar desto bättre blir man givetvis. Men, oavsett det, om tillväxten är bra så finns det alltid yngre och hungrigare spelare som är uppe och nosar på toppnivån. Titta på snookerns proffstour t.ex. Den äldsta spelaren bland topp 16 är Steven Hendry, och han är 40 år (bara). Alla de äldre har blivit utmanövrerade av yngre spelare, som dels har en annan glöd men som också hela tiden utvecklar spelet och lägger till en svårighetsgrad.
Hur ser tillväxten ut inom carambole? (Jag frågar för att jag inte vet.) Min känsla är att det inte finns direkt många juniorer som sätter igång och lirar carambole. Avsaknaden av bord spelar givetvis roll, några fler skulle man kunna locka ifall det stod ett bord i varje hall. Men avsaknaden av bord har också en orsak, nämligen brist på efterfrågan av carambolebord. Jag vet ETT bord i hela Göteborg till exempel... Jag tror carambole är, och kommer förbli, ett spel för en minioritet. Det har helt enkelt inte samma dragningskraft för nybörjare som pool har. Snooker lider lite av samma fenomen här i Sverige. Det är så pass mycket svårare att komma igång med att de flesta hellre börjar spela pool, där lyckas man alltid göra lite boll oavsett hur dålig man är.
Avslutningsvis så vill jag bara tillägga att jag inte har något emot carambole. Jag är grymt imponerad av de som är duktiga på det eftersom jag vet hur svårt det är, och jag hoppas att lite fler hallägare kan ställa in ett bord någonstans. Om inte annat så får ju klubbens poolspelare en chans att öva upp sig på vallar och skruvar  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
evantica Bolljägare

|
Skrivet: Mån Dec 21, 2009 20:20 Rubrik: |
|
|
Kul att debatten kommit igång, bra! Ang. Tillväxt, så är det riktigt att det är "magert" men jag är övertygad att det beror på brist på carambolebord, & inget annat! ang. Yngre som petar äldre, mja... inte hela sanningen, då 3vallars är en mkt. komplicerad form av biljard. & man blir bättre med åren, snarare än sämre, men visst en del sanning finns i vad du säger.
1 bord i hela GTB??? dåligt!!! Fr. obekräftade källor så finns det till skillnad fr. SV. ca 100.000 cara' bord i Turkiet!? = de har många mkt. duktiga spelare. Kontentan är alltså: "Inget spel för minoriteten, detta beror ENDAST på bordsbrist! Titta dessutom i Hela Europa (?!) Carambole, 3 vallars är enormt stort, med många juniorer osv. Tryck på hos era Biljardhalls ägare & testa. Grym utmaning
Håkan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
jazzigt Bolljägare
![]()
Blev medlem: Aug 08, 2006 Inlägg: 169 Från: Halmstad el. Alicante
|
Skrivet: Tis Dec 22, 2009 01:04 Rubrik: |
|
|
Varför inte sporra fram en Streamad (50:- ppv) eller TV (!) mellan Lennart Blomdahl och Lennart Haag på ett klassisk Las Vegas tema med bra och proffsig kommentator och en lagom högljudd men förstående publik. Tänker på en gammal Rulle Mellan Mosconi/MinnesotaFats... Kim Hartmann eller nån annan van kommentator borde väl kunna göra detta.. Ta in den där engelska Snooker domarn (tjejen som fick blommor av Strickland vad hon nu heter..) Kan det bli bättre än så för svenska Carrasektionen ??
Om nu den ene är lite äldre än den andre och man skyller på detta finns det säkert nåt att balansera med..Speak up.
 _________________ 20% galenskap, 20% fantasi, 30% ödmjukhet, 30% träningsmani = 120% Biljard spelare |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
MusicMan Bolltrixare

|
Skrivet: Tis Dec 22, 2009 05:57 Rubrik: för 3 år sedan |
|
|
För 3 år sedan lade jag ett förslag till Förbundet att SM i Carra skulle läggas i Stockholm i samband med 9 Ball SM.
De svarade inte ens. Så vart låg det dåliga intresset egentligen?
Tycker själv att Carra är det roligaste. Men uppenbarligen så spelas det i några klubbar i Skåne och inte fler. Nyligen annonserades det en klass 1a på Kungsholmen. Inställt med en anmäld.
Var var alla som ölskar carra |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
evantica Bolljägare

|
Skrivet: Tis Dec 22, 2009 10:23 Rubrik: |
|
|
Kanon bra ide' Music man. Ang. sthlm tävling. "På det" igen så kanske "vi" kan fixa till ngt. Spelar själv i Skåne reg. & har hört att här disskuters endast 1 klass dvs. elit. vilket kanske är bra...hm...( får invänta upplägget) Bara i helsingborg är det säkert 10 talet carra spelare på olika nivåer, sen har vi även Malmö, Lund. tror att det finns fler i vårt avlånga land, bara det finns bord!
sen kommentar av "Jassigt"... Spel mellan Blomdahl/ Haag LIVE... God ide också! (Men sett Blomdahl vs. Haag...hm...Blomdahl är betydligt bättre= ingen bra match) Men borde kunna sätta ihop & göra ngn. live sändning a'la "Kozoom" via internet. skaffa lite sponsorer & ett schysst upplägg. Fler entusiaster så är åtminstånde JAG redo för att ta tag i detta! Som nämts: " I samband med ngn. Pool tävling" etc.
Håkan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
evantica Bolljägare

|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|